Mudelismifoorum Mudelismifoorum
forum.pistik.com
 
 KKKKKK   OtsiOtsi   Liikmete nimekiriLiikmete nimekiri   KasutajagrupidKasutajagrupid   RegistreeriRegistreeri 
 ProfiilProfiil   Privaatsõnumite lugemiseks logi sissePrivaatsõnumite lugemiseks logi sisse   Logi sisseLogi sisse 

UAV-d
Mine lehele 1, 2  Järgmine
 
Uus teema   Vasta teemale    Mudelismifoorum -> UAV ja mudeliklass F8
Vaata eelmist teemat :: Vaata järgmist teemat  
Autor Teade
zapi



Liitunud: 21 Aug 2006
Postitusi: 29

PostitusPostitatud: Teis Nov 13, 2007 21:06    Teema: UAV-d Vasta viitega

Sai vaadatud, et siin foorumis polegi korraliku arutelu olnud uav-de teemal. Enda üks põhilisi eesmärke, miks raadiomudelismiga tegelema hakkasin, ongi aga just kunagi astuda ka UAV-de või üldse mehitamata liikuvvahendite maailma. Sooviks teada kui paljud on huvitatud või teinud esimesi samme tegelemaks, nõ hobiklassi UAV-dega(tavaline rc mudellennuk põhjaks ja väheste funktsioonidega odavapoolsem, alla 1000$, gps autopiloot peal). Millised projektid meeles mõlguvad tulevikuks , mis osasid saaks kasutada(netist pole näiteks mina normaalset autopilooti või hobi-uav komplekti veel talutava raha eest leinud)või mida soovitate osadest/tehnikatest jne.




Definitsioon UAV-dele ühes siinses teemas ühelt siinselt kasutajalt:
UAV - autonoomne lennuvahend; autopiloodi poolt juhitav lennuvahend.


FAI-l (world's air sports federation) kuuluvad UAV-d klassi U, autonoomsed(autopiloodiga) alaklassi U2. Autopiloodiga rekord mudellennukid kuuluvad klassi f8.
Rekordalad ja U klassi alaklassid:
http://www.fai.org/uav/sc12.pdf
Hetkel kehtivad U klassi rekordid- http://records.fai.org/uav/

Eesti UAV tootjad:
http://www.planex.ee/
http://www.eli.ee/
Eesti kaitseväe uav swan: 3m tiivalaius, ca 10kg, raadius 10-d km-d?, paar km-t lennukõrgust?, 120km/h, diiselmootor, pardal: sensorid-infrapuna kaamera?

Uav foorumeid:
http://www.rcgroups.com/uav-unmanned-aerial-vehicles-238/
http://www.rc-cam.com/forum/index.php?s=b0ca06...

Autopiloodid:
PicoPilot 400-500$, UNAV3500 5000$
http://www.u-nav.com/home.html
Paparazzi, rohkem tarkvara arendusprojekt.
http://www.recherche.enac.fr/paparazzi/wiki/index.php/Main_Page
Riistvara Paparazzile 300+$
http://openuav.astroplanes.com/
Erinevad odavamate projektide võimalused välja toodud
http://www.diydrones.com/

Lugemist:
http://www.armada.ch/07-3/complete_07-3.pdf
mahukas kokkuvõte militaar-uav-dest, andmeid nende kohta
mini militaar uav-dest

Palju UAV linke:
http://www.thirtythousandfeet.com/uav.htm

Vajalikke kaupu uav projektide jaoks:
http://rangevideo.com/index.php?main_page=product_info&cPath=7_41&products_id=73
Pandora Pan and Tilt- minikaamera kallutussüsteem
Telemeetria:
http://www.dpcav.com/xcart/home.php?cat=24
Mini-arvutid:
http://www.gumstix.com/
http://www.bluewatersys.com/snapper/
Servode juhtimine serial-ühendus kaudu:
http://www.rentron.com/Robo-WareV2.htm
Data Salvestaja-saatja
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/sto...


Viimati muutis seda zapi (Kolm Dets 05, 2007 1:27). Kokku muudetud 2 korda
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum Saada e-mail
tola555



Liitunud: 15 Märts 2007
Postitusi: 348

PostitusPostitatud: Teis Nov 13, 2007 21:25    Teema: Vasta viitega

mina olen valinud omale katsetamiseks gumstix arvuti. Lahe vidin on. Eriti vahvaks teeb see, et too on ARM ja palju tarkvara tuleb ise käima nu**ida. Smile
Tegemist kui palju ja on isegi mõnda wifi draiverit ümber lapitud sellele sobivaks.

Omalt poolt lisan veel ägeda vidinate poe: http://www.sparkfun.com


Viimati muutis seda tola555 (Reede Nov 16, 2007 13:41). Kokku muudetud 1 kord
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum
[J]



Liitunud: 28 Aug 2005
Postitusi: 2749
Asukoht: Tallinn

PostitusPostitatud: Teis Nov 13, 2007 21:25    Teema: Vasta viitega

UAV FAI definitsioon:

1.1
General Definition
1.1.1
Unmanned Aerial Vehicle (UAV) - an aerodyne with a means of propulsion, that does not
carry a human, which is designed for scientific research, commercial, governmental, or
military purposes.
1.1.1.1
A UAV is remotely controlled by a person or persons, or autonomously controlled by a
hardware system and/or software system onboard the UAV, or both.

http://www.fai.org/uav/

Mudellennukid on UAV-de kitsalt piiritletud osa (hobi- ja sportlikud eesmärgid).
UAV tõlgitult on mehitamata lennuaparaat ja kogu selle foorumi osalejad tegelevad tegelikult UAV-dega pea igapäevaselt.

UAV-d ja mudellennukite klass F8 ( reeglid siin: ftp://www.fai.org/sporting_code/sc4/sc4.abr.07.Rev1.zip ) pole päris samad asjad.

UAV-de rekordiklassid kaalu järgi on:
Weight Classifications:
2.1.1.2.1 U-1.a and U-2.a Weight less than 5 kg
2.1.1.2.2 U-1.b and U-2.b Weight 5 kg to less than 50 kg
2.1.1.2.3 U-1.c and U-2.c Weight 50 kg to less than 500 kg
2.1.1.2.4 U-1.d and U-2.d Weight 500 kg to less than 2 500 kg
2.1.1.2.5 U-1.e and U-2.e Weight 2 500 kg to less than 5 000 kg
2.1.1.2.6 U-1.f and U-2.f Weight 5 000 kg to less than 10 000 kg
2.1.1.2.7 U-1.g and U-2.g Weight 10 000 kg to less than 20 000 kg
2.1.1.2.8 U-1.h and U-2.h Weight 20 000 kg to less than 40 000 kg
...
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum
zapi



Liitunud: 21 Aug 2006
Postitusi: 29

PostitusPostitatud: Kolm Nov 14, 2007 1:16    Teema: Vasta viitega

njah, õige...
F8 on autonomous flight model airgraft.
ehk peab vastama loomulikult kõigepealt mudellennuki üldreeglitele:
model aircraft shall meet the following general specifications:
Maximum flying weight with fuel 25 kg
Maximum surface area 500 dm2
Maximum loading 250 g/dm2
Maximum swept volume of piston motor(s) 250 cm3
Electric Motors power source max. no load voltage 72 volts
jne

ja rekordite ning F8 klassi(ainult rekordite all kirjas open klassina) kuulumiseks seega veel :
the total weight of the model aircraft in flying order, with fuel
when carried, shall not exceed 5.00 kg. The maximum total weight in flying order with fuel of a helicopter
shall not exceed 6.00 kg.
The total swept volume of the piston(s) of the motor(s) shall not exceed 10 cm3.
For fixed wing aircraft the maximum surface area shall be 150 dm2.
jne-jne-jne

f8 klassi muudatused mudellennunduse üldreeglitesse:
2.10.1 Control of the model aircraft in flight classification F8 may be accomplished by the use of
navigational aids such as Global Navigation Satellite Systems (GNSS) acting in conjunction with an onboard
auto pilot system. Direct control through the use of a pilot operated transmitter may be utilised
during stages of the flight, but is not mandatory.
2.10.2 All specifications and rules found in Volume ABR, Section 4C - Model Aircraft, Part One - General
Regulations for Model Aircraft & Part Two – Records, shall be adhered to with the following exceptions:
a) The model aircraft need not be manoeuvred by direct pilot input, via a transmitter, during part or all of
the flight.
b) The model aircraft need not remain within visual contact of a pilot or official observers.
2.10.4 Claimants of autonomous records that employ any direct control of the model aircraft by use of a
transmitter operated by a pilot may not claim additional records for the flight in any other F3 or F5
classification.


UAV-del on jah klass U ja selle alaklassid U1(raadioteel juhitavatele asjadele) ja U2 (autonoomselt kontrollitud) ja mis omakorda jaotatakse kaalu ja käimalükkava jõu järgi.
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum Saada e-mail
[J]



Liitunud: 28 Aug 2005
Postitusi: 2749
Asukoht: Tallinn

PostitusPostitatud: Kolm Nov 14, 2007 1:41    Teema: Vasta viitega

Klassi F8 tekkimise põhjustajast on juttu siin:
http://www.barnardmicrosystems.com/L4E_atlantic_crossing_II.htm
Rohkete protestide tõttu olid need rekordid ainult vähe aega klassi F3 maailmarekorditeks.
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum
tola555



Liitunud: 15 Märts 2007
Postitusi: 348

PostitusPostitatud: Kolm Nov 14, 2007 10:06    Teema: Vasta viitega

ma arvan, et UAV kontekstis igat FAI jne rekordid ei puhu pilli. Või keegi ehitab UAV-d FAI rekordite jaoks? Laughing
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum
[J]



Liitunud: 28 Aug 2005
Postitusi: 2749
Asukoht: Tallinn

PostitusPostitatud: Kolm Nov 14, 2007 13:54    Teema: Vasta viitega

Mehitatud lennukitega on samuti maailmarekordid ja keegi pole neid tavaliselt lausa spetsiaalselt ehitanud:
http://records.fai.org/general_aviation/
Aga miks mitte ehitada? Hill tegi küll spetsiaalselt ja terve rida jäi merel kadunuks, enne kui ookeanist üle sai.
Nii reklaamitakse tihti uusi tehnoloogiaid ja lennukeid.
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum
Marek



Liitunud: 26 Juuli 2005
Postitusi: 2909

PostitusPostitatud: Kolm Nov 14, 2007 15:03    Teema: Vasta viitega

Miks mitte moodustada tiim ja võtta eesmärgiks üle mere Soome mehitamata lennuk saata - esialgu?

Sellisele üritusele leiaks isegi sponsoreid;)
_________________
Mudelite kroonika
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum
lauri
Administrator


Liitunud: 20 Juuli 2005
Postitusi: 3055
Asukoht: Tallinn, Estonia

PostitusPostitatud: Kolm Nov 14, 2007 15:14    Teema: Vasta viitega

Üle mere on igati keeruline teema. Vähemalt katsetuste ajal peaks mingi kaatriga kaasa sõitma. 160km kaatriga maksab aga ~1500krooni kütuseraha. Ning muidugi piiriületus ja igasugu asja-ajamine, et sellist asja lubataks. Ka peaks/võiks lennumasin sel juhul olla veekindel a la Planexi lennukid.
_________________
Lauri Laidna - www.pistik.com
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum Vaata liikme veebilehte
Marek



Liitunud: 26 Juuli 2005
Postitusi: 2909

PostitusPostitatud: Kolm Nov 14, 2007 15:42    Teema: Vasta viitega

Katsetusi saab mujal ka teha Very Happy ära mine kohe detailidesse, hetkel hõikasin lihtsalt mõtte välja ja kõik on teostatav tegelt :p
_________________
Mudelite kroonika
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum
cuprum



Liitunud: 9 Märts 2007
Postitusi: 1542
Asukoht: EEKE

PostitusPostitatud: Kolm Nov 14, 2007 17:06    Teema: Vasta viitega

Marek kirjutas:
Katsetusi saab mujal ka teha Very Happy ära mine kohe detailidesse, hetkel hõikasin lihtsalt mõtte välja ja kõik on teostatav tegelt :p


Nu see võiks olla lõppeesmärk.
Alustaks jah pigem sellega, et käiks "kollaselt" näiteks Keilas ära Wink Kuigi, asjaks oleks ka midagigi UAV sarnast alguseks kokku saada
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum AIM Aadress MSN Messenger
[J]



Liitunud: 28 Aug 2005
Postitusi: 2749
Asukoht: Tallinn

PostitusPostitatud: Kolm Nov 14, 2007 19:07    Teema: Vasta viitega

Julgen arvata, et Keila ja ka Soome otsa kilomeetrid on Eesti jaoks kohati läbikäidud etapp.
Alalõigus "Mootorid, kütus, akud" on teema "Kütuseelemendid" ja sealse lingi aadressil jutust:
Tsiteerin::
The fuel cell integrated micro UAV, which was designed by two leading U.S. aerospace research laboratories and supported by NASA, the Dryden Flight Research Center, the U.S. Air Force Office of Scientific Research and the National Science Foundation, set a new micro-UAV flight distance record of 78 miles (128 km) in Lancaster, California (video), exceeding by 28 miles (40 km) the previous record set in 2006 in Estonia.
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum
Kristjan



Liitunud: 24 Aug 2006
Postitusi: 577
Asukoht: Tallinn

PostitusPostitatud: Kolm Nov 14, 2007 21:27    Teema: Vasta viitega

Jah eks see Soome ja tagasi ja rohkemgi veel ole distantsiliselt juba eestlaste poolt saavutatud.

Samasuure RC mudeli ja autonoomse UAV peamine vahe on see, et UAV on lihtsalt kõvasti raskem ja keerulisem ning vajab niipalju erinevaid teadmisi ja nüansse, et lennuvõimelisena püsida.

Autopiloodile lisanduvad veel sidemodem, toiteakud, pitot toru, toitegeneraator (elektri tarbimine on nii suur, et akust ei piisa), toitemuundid, kütuse koguse andurid, antennid - rc antenn, modemiantenn, gps antenn, langevari koos avamismehhanismi ja katapuldiga jpm.

Lisavidinatena veel sensoorika - fotokaamera, videokaamera, videosaatja, videosalvesti, videostabilisaator, kaameragimbal, navigatsioonituled.

Ja siis probleemid - sidehäired, autopiloodi seadistamine, loogikalülitused (pinge madal, mida teha??? side kadus, mida teha???) videopildi häired, fotokaamera seaded, mootori toimimine +20 või -20 kraadiga, lennuki õhkusaamine suvalisel platsil (katapult), maandumine (100% töökindel langevari), maandumisarvutus (tuul kannab varjuga lennuki metsa??, vastu kellegi maja??, autoteele??, merre??) jne.

Ja veel pole maapealse tarkvarani ja paljude muude asjadeni jõudnudki...

Ühesõnaga probleeme on äärmiselt palju.

Nüüd siis autopilootitest.
Autopilootidel on tõesti üks omapärane tunnus, nimelt pole nad odavad.
MicroPilot http://www.micropilot.com/autopilots.htm
ja
CloudCap http://www.cloudcaptech.com/ on oma hinnaklassi parimad.

Kui tahta hakkama saada odavamalt siis tasub uurida igasugu open source ja muid sarnaseid lahendusi, kus autopiloot tuleb põhimõtteliselt ise juppidena koostada ja kontroller ära programmeerida. Mingigi tulemuseni jõuab üks-kaks meest tõenäoliselt paari aastaga. Muidugi on vaja üleüldisi baasteadmisi mudellennundusest (siinse foorumi liikmetel on neid õnneks piisavalt), elektroonikast, programmeerimisest, konstrueerimisest jne.

Kui nüüd tagasi pöörduda igasugu UAV projektide juurde, siis jah, pilte ja illustratsioone võib netist päris palju leida, aga täpseid süsteemikirjeldusi ja detailseid mehaanilis-, programmilis-, elektroonilisi lahendusi üldjuhul ei leia kuna see kõik on know-how ja väljendub otse konkurentsis ja lõppkokkuvõttes rahas. See sama asjaolu on ka põhjuseks, miks näiteks Eli UAV`st informatsiooni saada on põhimõtteliselt võimatu. Tootearendus on toimunud kellegi initsiatiivil ja kellegi rahastamisel ja niisama selle levitamine ei ole mõistlik.

Terv,
K.


Viimati muutis seda Kristjan (Kolm Dets 05, 2007 12:24). Kokku muudetud 2 korda
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum Vaata liikme veebilehte
Marek



Liitunud: 26 Juuli 2005
Postitusi: 2909

PostitusPostitatud: Nelj Nov 15, 2007 0:06    Teema: Vasta viitega

Saavutatud jah aga mitte amatööride poolt Smile Teinud on seda profid ja kaubanduslikel eesmärkidel Smile
_________________
Mudelite kroonika
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum
Kristjan



Liitunud: 24 Aug 2006
Postitusi: 577
Asukoht: Tallinn

PostitusPostitatud: Nelj Nov 15, 2007 0:35    Teema: Vasta viitega

Teadusarendus, tootearendus jne.
Keegi ei tule rahapakiga ja ei ütle, et lennutage lennuk Soome ja tagasi.
Alustatud on ikkagi samamoodi nullist. Edasi viib fanatism ja pühendumus ja kui siis õnnestub asjale ka rakendus leida...

K.
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum Vaata liikme veebilehte
[J]



Liitunud: 28 Aug 2005
Postitusi: 2749
Asukoht: Tallinn

PostitusPostitatud: Nelj Nov 15, 2007 0:49    Teema: Vasta viitega

Tsiteerin::
Teinud on seda profid

Eesti kõik rahvusvahelised tulemused on siiski teinud amatöörid ja puht hobi korras. Ainus rõõm on olnud lugeda siit-sealt sõna Estonia.
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum
Marek



Liitunud: 26 Juuli 2005
Postitusi: 2909

PostitusPostitatud: Nelj Nov 15, 2007 11:01    Teema: Vasta viitega

Räägime ikka UAV-dest? Eli ja PlaneX ei ole hobi, kuigi 0st alustati jah.
_________________
Mudelite kroonika
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum
zapi



Liitunud: 21 Aug 2006
Postitusi: 29

PostitusPostitatud: Esm Nov 19, 2007 6:13    Teema: Vasta viitega

Endal on esialgseks eesmärgiks seatud hobi-uav klassist asi, mis on koostatud keskmise suurusega trainer-tüüpi rc lennuki baasile. Õhku läheks ja maanduks see autopiloodilt ülevõetud raadio juhtimisega. Lennuajaks oleks ca paarkümmend minutit enam-vähem otsenägemisalas. Autopiloot juhiks esialgu pöördetüüri gps-i järgi ja fma co-pilot hoiaks lennuki samal kõrgusel maapinnast.
Lisana: raadio ja kaamerapildi saatja levialas saaks juhtida mini-kaamerat kahel teljel.
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum Saada e-mail
[J]



Liitunud: 28 Aug 2005
Postitusi: 2749
Asukoht: Tallinn

PostitusPostitatud: Esm Nov 19, 2007 8:56    Teema: Vasta viitega

Soovitaksin kõrvadega tiivaga lennukit. Selline oskab suure stabiilsuse tõttu alati ise õigetpidi olla ja ei vaja selleks erielektroonikat:
http://gallery.pistik.com/albums/2005/DSC00837.jpg
PlaneX-is tehtud UAV-d ja testid näitasid, et nn. poe automaatjuhtimisseadmed saavad väikestel kiirustel suurepäraselt hakkama. Probleemid tekivad alles mitmesaja km/h juures ja edasi.
Paar tundi lennuaega ei tohiks ka mingi probleem olla.
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum
AndrusT



Liitunud: 5 Märts 2007
Postitusi: 537
Asukoht: Tallinn

PostitusPostitatud: Esm Nov 19, 2007 13:38    Teema: Vasta viitega

Endale ka sümpatiseerivad UAV-d ja mõttes liikunud samad plaanid.
Zapi teeks koostööd. Kus asud?
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum Saada e-mail
[J]



Liitunud: 28 Aug 2005
Postitusi: 2749
Asukoht: Tallinn

PostitusPostitatud: Teis Nov 20, 2007 2:12    Teema: Vasta viitega

Tõeliselt kõvad tegijad, kui äkki pole veel Aerosondiga tuttav:

http://www.aerosonde.com/index.php
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum
AndrusT



Liitunud: 5 Märts 2007
Postitusi: 537
Asukoht: Tallinn

PostitusPostitatud: Teis Nov 20, 2007 6:57    Teema: Vasta viitega

Ega nende UAV autopilootide ostmine pole alati ka võimalik. Näiteks üritasin osta leheküljelt http://www.u-nav.com/home.html , kuid sain vastuseks:

Due to recent changes in US export laws, we are now unable export UAV parts.
I have canceled your order and destroyed your CC number.


Kristjan, kuidas sul õnnestus Micropilot-i osta?
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum Saada e-mail
lauri
Administrator


Liitunud: 20 Juuli 2005
Postitusi: 3055
Asukoht: Tallinn, Estonia

PostitusPostitatud: Teis Nov 20, 2007 10:46    Teema: Vasta viitega

Proovi Netikuller.ee abiga. Nende puhul tellid kauba mingile USA X-aadressile ja sealt saadavad nad ise Eestisse edasi. Ega Venemaa naaberriigile võibolla tõesti ei kiputa müüma ...
_________________
Lauri Laidna - www.pistik.com
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum Vaata liikme veebilehte
tola555



Liitunud: 15 Märts 2007
Postitusi: 348

PostitusPostitatud: Teis Nov 20, 2007 10:52    Teema: Vasta viitega

kas siis netikullerile ei kehti need seadused?
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum
AndrusT



Liitunud: 5 Märts 2007
Postitusi: 537
Asukoht: Tallinn

PostitusPostitatud: Teis Nov 20, 2007 11:12    Teema: Vasta viitega

Netikuller lubas tõepoolest aidata. Uurisin ja sain positiivse vastuse.
Ainuke mure on, et nende kaudu ostes läheb minu jaoks kaup keskmiselt 2 korda kallimaks, kui müügihind veebipoes.
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum Saada e-mail
Kristjan



Liitunud: 24 Aug 2006
Postitusi: 577
Asukoht: Tallinn

PostitusPostitatud: Teis Nov 20, 2007 17:15    Teema: Vasta viitega

Ega kohe ei saanudki.
Tuleb 10 erinevat dokumenti täita, allkirjastada, ära saata jne.
Lisaks veel pikk seletus, kus autopilooti kasutad (ja miks), lõpptarbija sertifikaat jm.

Aga muidugi Micropilot on Kanada firma.

K.
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum Vaata liikme veebilehte
tommy



Liitunud: 5 Okt 2006
Postitusi: 46

PostitusPostitatud: Teis Nov 20, 2007 23:21    Teema: Vasta viitega

> Tuleb 10 erinevat dokumenti täita, allkirjastada,
> ära saata jne. Lisaks veel pikk seletus, kus
> autopilooti kasutad (ja miks), lõpptarbija sertifikaat jm.

hmm .. pakun, et on tegemist kaubaga, mis l2heb ECCN 7A994 piirangute alla. ma olen sellist asja importinud, t2ita tuli yks A4, suhteliselt lyhidalt.

k
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum
Kristjan



Liitunud: 24 Aug 2006
Postitusi: 577
Asukoht: Tallinn

PostitusPostitatud: Kolm Nov 21, 2007 0:00    Teema: Vasta viitega

Isegi Solid Edge tarkvara ostes (Eesti edasimüüja käest) tuli tootjale saata enam kui üks firma blanketile trükitud ja allkirjastatud dokument.

K.
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum Vaata liikme veebilehte
Marek



Liitunud: 26 Juuli 2005
Postitusi: 2909

PostitusPostitatud: Kolm Jan 09, 2008 13:35    Teema: Vasta viitega

http://www.postimees.ee/090108/esileht/valisuudised/305227.php?rootsis-katsetati-edukalt-mehitamata-minihelikopterit

Lugesite juba?
_________________
Mudelite kroonika
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum
AndrusT



Liitunud: 5 Märts 2007
Postitusi: 537
Asukoht: Tallinn

PostitusPostitatud: Kolm Jan 09, 2008 13:58    Teema: Vasta viitega

Jah, lugesin. Üllatavalt kallis kopter. Üks eksemplar 8 MEEKi, mis on võrreldes konkureerivate pakkumistega ikkagi kuidagi liigagi kallis või on see kopter kuidagi vägagi eriline ja oma hinda väärt - jääb selgusetuks.
Tagasi üles
Vaata kasutaja profiili Saada privaatsõnum Saada e-mail
Reasta teated:   
Uus teema   Vasta teemale    Mudelismifoorum -> UAV ja mudeliklass F8 Kõik ajad on GMT + 3 Tundi
Mine lehele 1, 2  Järgmine
Lehekülg 1, lehekülgi kokku 2

 
Hüppa:  
Sa ei saa teha siia alafoorumisse uusi teemasid
Sa ei saa vastata siinsetele teemadele
Sa ei saa muuta oma postitusi
Sa ei saa kustutada oma postitusi
Sa ei saa hääletada küsitlustes


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group